Beautiful Dead: Jonas af Eden Maguire

Titel: Jonas
Forfatter: Eden Maguire
Serie: Beautiful Dead #1
Genre: Paranormal Romance, Ungdomsbog
Udgivet: 2009
Læst på: dansk
Sider: 277
Forlag: Politiken
ISBN13: 9788756794459

***

Fire unge mennesker er døde inden for det sidste år, og byen Ellerton er ramt af sorg. Det samme er Darina, som kom sammen med Phoenix, en af de uheldige unge som mistede livet.
I sin depression begynder hun pludselig at se Phoenix alle vegne – men hvordan kan det lade sig gøre, han er jo død, er han ikke?

Phoenix er blevet en af De smukke engle. Han er blevet bragt tilbage fra limbo, så han kan finde ud af hvad der skete den dag han døde, og endelig få fred. Det samme er sket med de andre unge som mistede livet. De er ikke levende, men heller ikke døde – de er noget midt imellem. Og de har kun et år til at opklare årsagen til deres død så de kan komme videre, ellers vil de vende tilbage til limbo og sidde fast der for evigt.

” “Det er dem vi er blevet,” forklarede Phoenix på den lavmælte måde som jeg elskede. En lysstråle oplyste laden da ladeporten svingede op. “Jeg er en af de levende døde, Darina, et genfærd, en zombie. Jeg er her for at få retfærdighed og for at trøste dig.” ”
Citat fra Jonas side 54

Det bliver derfor Darinas opgave at hjælpe dem så godt hun kan, men det er hverken nogen særlig let opgave, eller en helt ufarlig en.
Hendes første opgave bliver at hjælpe Jonas, en dreng som kom sammen med en af Darinas bedste veninder da han døde. Men hans tid er hastigt ved at løbe ud, og Darina er ikke sikker på om hun kan nå det inden hans år løber ud om under fjorten dage.

” “Min tid er ved at løbe ud. Det er det samme for os alle sammen. De smukke engle har præcis ét år til at finde sandheden om hvordan de døde og opnå retfærdighed. Ingen undtagelser, ingen ekstra chancer.”
Citat fra Jonas side 113 – Jonas taler med Darina

***

Jeg havde mange modstridende følelser da jeg gik i gang med denne bog. På den ene side ville jeg utroligt gerne læse den, men på den anden side havde jeg hørt at denne bog skulle være helt fantastisk (10.000 gange bedre end Twilight), og jeg var bange for at blive skuffet.

Til start var bogen da også en smule skuffende, og det tog mig noget tid for alvor at komme i gang med den, men da jeg var kommet igennem det første kapitel eller to, begyndte historien at blive en del bedre.
Det er ikke noget nyt mesterværk, det er ikke den bedste historie jeg nogensinde har læst, og for mig der er stor fan af Twilight bøgerne, må jeg sige at den ikke overstiger Twilight Sagaen. Men det er en ganske udemærket og sød historie om en ung piges kamp for at holde fast på den hun elsker. Den er til tider en smule sukkersød, og man kan tydeligt mærke at forfatteren er glad for at udtrykke kærlighedens dybder.

Den er en anbefaling værd, på trods af at den ikke kommer på min top ti liste, for den er sød og den er dejlig at læse. Den har dog også sine sørgelige elementer, så er man lidt følsom, skal man forberede sig på en smule tårer. Det måtte jeg ihvertfald.

Skriv et svar

