Fallen af Lauren Kate

Titel: Fallen
Forfatter: Lauren Kate
Serie: Fallen #1
Genre: Paranormal Romance
Udgivelse: 2009
Læst på: engelsk
Antal sider: 452
Forlag: Delacorte Press
ISBN13: 9780385738934

***

17 årige Luce bliver sendt til Sword and Cross, en skole for unge med problemer. Alle her har en baggrund; grunden til at de befinder sig på denne skole, og på trods af at Luce´s forsøg på at skjule sin, må den før eller siden frem i lyset.

Hvad der skete den dag ildebranden brød ud ved hun ikke. Det eneste hun ved er hvad alle har fortalt hende; brænden brød ud, og en ung dreng blev dræbt. Hvad hun også ved er, at alle på trods af at de ingenting siger, tror hun startede branden, noget som hun (næsten) er sikker på at hun ikke gjorde – men hun kan jo intet huske!

Men det er ikke alt sammen helt så dystert som det til start så ud. For eksepel er der Daniel, skolens lækreste fyr, som Luce straks føler en stærk tiltrækning til. Men, halvdelen af tiden er han super sød, den anden halvdel er han en nar som ignorerer hende og lader hende se nøjagtigt hvor lidt hun betyder for ham.

På den anden side er der Cam, endnu en af skolens lækre fyre, og klart også den sødeste. Fra det øjeblik hun ankommer til skolen, står han ved hendes side, og han lader til at ville gøre næsten hvad som helst for hende.

” “I´m really glad you came”, he said putting his hand on the small of her back and bending his head so she could hear him in the loud room. Those lips looked almost tasty, especially when they said things like “I jumped up every time someone knoched, hoping it´d be you.” ”
Citat fra Fallen side 116 – Luce møder Cam

Men, så er der jo også skyggerne. Og lydene. De rykker stødt tættere på, bliver mere og mere synlige og skræmmer Luce fra vid og sans. Noget er galt, men hun kan ikke rigtigt finde ud af hvad!

“No one knew about the murky shapes she sometimes saw in the darkness. They´d always come to her. They´d come and gone for so long that Luce couldn´t even remember the first time she´d seen them. But she could remember the first time she realized that the shadows didn´t come for everyone – or actuallt, anyone but her.”
Citat fra Fallen side 24

***
Lauren Kates bog Fallen virker til start lidt lang og kedelig, men den bliver gradvist mere og mere spændende når man kommer længere ind i den. Man kan dog ikke sige, at der er meget guf i den, men alligevel er den ganske god – det er ihvertfald en bog jeg vil anbefale “A house of Night” fans at overveje.
Jeg kan jo ikke komme udenom, at det altid er super rart, mere eller mindre, at sidde og savle over lækre fyre sammen med bogens hovedperson, og prøve at greje hvad der sker, og hvorfor – forfatteren formår at sætte sig i Luces sted, og virkelig beskrive en verden set fra en ung piges synspunkt, hvor drenge og veninder er en central del i hovedpersonens hverdag.
.
Det er første bog i Fallen serien, og jeg ser super meget frem til fortsættelsen, for selvom (indrømmer jeg) det ikke er en af de bedste jeg har læst, har den trods alt vækket et eller andet i mig, som bare ønsker snart at kunne læse videre. =)

22 thoughts on “Fallen af Lauren Kate

    • Hej Mathilde,

      Jeg formoder du snakker om den danske udgave, eftersom nummer 2. på engelsk, allerede er udgivet.
      Jeg har netop fået følgende svar fra forlaget (den danske udgave):
      13. maj 2011 – den kommer til at hedde: De Udstødte

      Så der er desværre lidt ventetid endnu. =(

  1. hej….

    først vil jeg sige det er en mega fed side du har her…
    super gode anmeldelser af bøgerne.

    så har jeg et spørgsmål!! læser du dem på dansk eller engelsk? hvis det er på engelsk er de så svære at læse?? jeg har kun engelsk på folkeskole plan.

    hilsen bog-ormen mie

    • Hej Mie,

      Tusind tak for rosen. =D
      Jeg er glad for at høre, at du syntes om min blog og det jeg laver. =)

      Som regel kan du se på citaterne i de enkelte anmeldelser, om jeg har læst bogen på engelsk eller dansk – citatet vil altid være på det sprog som jeg har læst bogen. Fallen af Lauren Kate var ikke svær at læse på engelsk, men den er udkommet på dansk for ikke så lang tid siden – jeg formoder dog ikke at det kun er denne bog du mener, men hvis du skriver hvilke titler du er interesseret i, kan jeg bedre svare på om de er svære eller ej på engelsk. =D

      Uanse hvad, så er min erfaring, at det bliver nemmere og nemmere at læse bøgerne på engelsk, hvis bare man springer ud i det. De første bøger skal man nok bruge en ordbog til nogle / en del af ordene, men så begynder tingene stille og roligt at sætte sig fast, så man ikke behøver slå så mange ord op mere. Og til sidst behøver man slet ikke ordbogen mere. =)
      Så give it a go – der er SÅ mange fantastiske universer derude, som desværre ikke findes på dansk endnu…

  2. nogen der evt. ved hvornår 3’eren kommer? Og hvor mange der egentlig bliver I serien? 🙂

    Jeg er udover igang med Nightshade-serien (på dansk) og Firelight-serien på engelsk, men jeg leder efter nye serier. Helst nogen, der er overnaturlige. Hvis I kender nogen, vil det være SUPERFEDT, hvis i gad skrive dem???

    • Hmm, ingen ide faktisk, men jeg har lige skrevet til forlaget og spurgt – når / hvis de svarer, skal jeg nok skrive det her… =D

      Hvis det er, kan du tage et kig på “Anmeldelser” og så videre derfra til “Paranormal Romance”, der er i hvert fald en masse skønne serier derunder. Specielt Kelley Armstrongs serie “Mørkets kræfter” er god. Desuden er der Vampyr Akademiet af Richelle Mead, som klart er værd at tage et kig på, Hex Hall af Rachel Hawkins, Dødens instrumenter af Cassandra Clare og Morganville Vampires af Rachel Caine. Alle disse serier findes helt eller delvist ( = ved at blive oversat) på dansk, og de er blandt mine absolut ynglings. 😀

  3. har kigget på Kelley Armstrongs serie inde på Saxo, den lyder god, men jeg synes ikke, jeg har kunne finde den i nogen boghandeler, hvilket irriterer mig RIGTIG meget :¨)
    vil helt klart lige google de andre og læse om de andre, du har forslået 🙂

    • Jeg tror heller aldrig jeg har set den i nogle boghandlere her i DK, desværre, for det er en kanon god serie, men hvis du går ind og spørger, kan de fleste boghandlere sagtens bestille den hjem til dig, uden ekstra omkostninger. Det er dog billigst at købe den over saxo.com eller endnu bedre, over adlibris.dk, hvor du ofte kan spare lidt i forhold til saxo og boghandlerne…

      Unearthly kan desværre ikke fås på dansk endnu. Jeg ved faktisk heller ikke om der er planer om, at udgive den på dansk endnu – desværre… Jeg må dog sige, at jeg ikke syntes Unearthly var særligt svær at læse på engelsk, og heller ikke Kelley Armstrongs bøger, og du kan spare mange penge ved at købe dem på engelsk. Køber du fx for 25 pund på amazon.co.uk (svarer ca. til 270-300 danske kroner – hvilket er prisen for én af Kelley Armstrong bøgerne på dansk), sender de endda kvit og frit til danmark. For de penge kan du få mellem 3-5 bøger afhængigt af hvor nye de er m.m. =D

  4. det lyder rigtig billigt, og skal helt klart tænke over at læse Unearthly på engelsk. Men så igen, jeg er kun fjorten! Jeg har prøvet at spørge efter Kelley Armstrongs bøger i boghandeler, og de ville bestille én hjem for 400 kr.!
    Det synes jeg er for dyrt til en bog (især når jeg kan få to for 350 eller lign. på saxo!), så det ender nok med, jeg køber dem på Saxo, men har lægne haft min tvivl om den serie, men det lyder til, den har fået gode anmeldelser? 🙂
    Har også kigget på serien Morganville Vampires, men der er rigtig mange bøger i den serie, så skal lige overveje, om jeg vil ofre så mange penge på den (så skal den være det værd, men det tror jeg også, den er)? Men jeg er lidt i tvivl med vampyrserier, eftersom jeg bare tror, de alle sammen minder om Twilight …
    Så har jeg også kigget på Hex Hall, som jeg tror, jeg vil begynde på. Ved du hvor mange, der kommer i den serie???? 😀

    • Hmm, tja, desværre er oversættelserne tit dyrere, hvilket også er en af grundene til, at jeg for det meste læser dem på engelsk. Jeg kan kun sige, at det er min egen erfaring, at jo mere man læser på engelsk, jo bedre bliver man, og det går faktisk ganske hurtigt. Men tja, det er jo ikke alle der har lige nemt ved det engelske, men hvis du kan, er der mange penge at spare, og mange mange flere bøger at læse (der er jo mange som aldrig bliver oversat, desværre)…

      Morganville Vampires er alle pengene værd (og endnu engang er de meget billigere på amazon – jeg fik 6 bøger for 300 kroner)… Jeg har selv læst de første par stykker, og jeg kan bare slet ikke få nok, men som med alle bøger, er der jo blandede meninger om serien. Jeg tror kun der er planlagt tre Hex Hall bøger, men jeg er faktisk lidt usikker. Og ja, Kelley Armstrongs serie har fået masser af ros, og den har virkelig fortjent det! =)
      Hehe, bare rolig, hverken Hex Hall, Morganville Vampires eller Darkest powers (kelley armstrongs serie på engelsk) er Twilight-agtige. De er meget meget anderledes end twilight, hvis du spørger mig. =)

  5. fandt lige en fejl i tidl. besked 🙂
    kan få en bog af Kelley Armstrong til 360 på saxo, mente jeg! 🙂

    • Hvis du køber dem via adlibris (det er der jeg handler mest, og de er lige så gode som saxo – de er nordens største boghandler på nettet), ville de koste 345 kroner… Så der er ikke meget at spare, men der er dog en smule… =D

  6. tusind tak for hjælpen. har manglet serier at følge længe, og nu står jeg pludselig med 2-4 serier! tror jeg snart vil bruge penge på Hex Hall – de to, der er udkommet på dansk – og håbe, jeg selv får lidt inspiration til de historier jeg selv skriver. 🙂

  7. Heeeey!
    var endelig blevet færdigt med min bog FALLEN de udstødte (ved ikke hvad de hedder, ser bare på forsiden!) Jeg har læst to’eren den er ufattelig god, og blev endelig færdig med den igår! men jeg er igang med at finde ud af, om der er en tre’er? ved du noget om det? for det slutter, som om der er en!
    den er rigtig god! 😉

    • Nej Maria Nhu.

      Den tredje er netop udkommet på dansk her den 15/11, så der er endnu en du kan læse. Den hedder Fallen: De fortrængte liv… =D

      På engelsk er der en fjerde bog på vej, men hvad der er af planer for en dansk udgivelse af denne, ved jeg endnu ikke.

    • Hmm, jeg kan umiddelbart ikke se, at der er fastsat nogen dato for den danske udgivelse endnu, men mon ikke det bliver engang efter juni måned, når den er udkommet på engelsk? =)

    • Jeg har skrevet til forlaget og hørt dem, og de siger, at den gerne skulle være klar til jul – måske allerede til November til bogmessen i Bella Centeret. Såå, det er umiddelbart sådan planerne ser ud lige nu. =)

Skriv et svar

