Stjålet af Lucy Christopher

Titel: Stjålet
Forfatter: Lucy Christopher
Serie: -
Genre: Ungdomsbog
Udgivelse: 2011
Læst på: dansk
Sider: 279
Forlag: Carlsen
ISBN13: 9788711411803

***

Den 16-årige pige Gemma støder ved et tilfælde ind i den søde og lettere charmerende fyr Ty i en lufthavn, og før hun ved af det, er hun bedøvet og på vej væk fra sine forældre, og alt hvad hun nogensinde har kendt. Hun vågner op langt ude i den australske ørken, uden mulighed for at slippe væk, og fuldstændig overladt til hendes bortføreres nåde.

”Hvad er det, du vil have?” Min stemme bævede.
”Det er nemt nok.” Du smilede, og cigaretten blev hængende på din underlæbe. ”Selskab.”
Da du tændte cigaretten, lugtede den underligt, ligesom mere naturligt end tobak, men ikke lige så stærkt og sødligt som hash.
Du trak røgen dybt ned i lungerne og så tilbage mod klipperne.
Jeg fulgte dit blik og fik øje på en lille kløft eller et pas mellem klipperne. Det så ud, som om der var en sti.
”Hvor længe vil du beholde mig hér?” Spurgte jeg.
Du trak på skuldrene. ”For evigt, selvfølgelig.”
Citat fra Stjålet side 35

Ty lader dog ikke til at ville hende noget ondt, og han forsøger gang på gang at vinde hendes tillid, men Gemma tænker ikke på andet end at komme væk derfra, hjem til sin familie og sine venner – i sikkerhed. Men hvordan skal hun komme væk, når hun ikke aner hvor hun befinder sig, der ikke er nogle i miles omkreds, foruden dem selv, og ørkenen så let som ingenting kan tage livet af én, hvis man ikke ved hvad man foretager sig?

***

Denne bog er en som jeg fik anbefalet af indtil flere, så da forlaget skrev og spurgte om jeg ville anmelde den, sagde jeg selvfølgelig ja. Det er ellers normalt ikke sådan en bog som jeg læser, men der var et eller andet ved hele ideen bag historien, som fangede min interesse, og den viste sig da også, at være helt unik og ganske spændende.

Gemma er en ung pige, som er ret nem at relatere til. Hun er ikke modig eller sej, bare en helt almindelig pige, som pludselig befinder sig i en rigtigt skidt situation. Vi får i detaljer fortalt hendes historie, hvordan hun oplever det at blive bortført fra en lufthavn, taget langt væk fra alt hvad hun kender, til et fremmed land, med en fremmed person, uden mulighed for at slippe væk.

Min eneste lille kritik er, at det er en smule for detaljeret nogle gange. Mens jeg læste, sad jeg ind imellem og tænkte, at hvis dette var et brev man sad og skrev lige her og nu, ville man sikkert ikke kunne huske så mange detaljer, eller gå så meget i dybden med tingene – jeg er sikker på, at man er nødsaget til at gøre sådan, for at give bogen dybde og fylde, men det virkede stadig lidt urealistisk, og til tider også en smule langtrukkent.

Gemmas historie er dog fantastisk, og jeg sad og blev en smule forelsket i den stilhed, naturen og alt det der omgav hende, ja selv Ty. Det var helt unikt at blive trukket så langt ind i hendes verden og hendes tanker, og til tider føltes det næsten som at være der selv.

Hen mod slutningen af bogen tager historien en noget uventet drejning, og jeg sad selv og blev helt splittet mellem, hvad jeg syntes Gemma burde – og ikke burde – gøre, for hvad ville jeg selv have gjort i en sådan situation? Det er en meget speciel historie, som er skrevet på sin helt egen unikke måde, og jeg syntes klart man bør give den en chance, for der er bare et eller andet over den, som gør, at man forelsker sig fuldstændig i landet og i personerne, samtidig med at man hader det hele og desperat ønsker at komme væk. Det er en skøn ambivalent følelse man sidder tilbage med, som rigtigt sætter tankerne i gang.

En tanke om "Stjålet af Lucy Christopher"

Skriv et svar

